2009. május 3., vasárnap

Megőröltem a búzát

Két krajcárom volt nékem,
Két krajcárom volt nékem, nékem, nékem, volt nékem.

Vettem rajta sok búzát,
Vettem rajta sok búzát, búzát, búzát, sok búzát.

Elvittem a malomba,
Elvittem a malomba, lomba, lomba, malomba.

Megőröltem a búzát,
Megőröltem a búzát, búzát, búzát, a búzát.

Hazavittem a lisztet,
Hazavittem a lisztet, lisztet, lisztet, a lisztet.

Süttem vele perecet,
Süttem vele perecet, recet, recet, perecet.

Megették a gyerekek,
Megették a gyerekek, rekek, rekek, gyerekek.


Magunk őröljük a búzát. Na nem vettem egy malmot, azaz igen, csak magam sem tudtam róla.
Nagyon szívesen elköltöznék egy vízimalom közelébe, bár molnárné nem lenne belőlem.
Párom valamelyik nap amikor hazajött, kezembe nyomott egy újságot és közölte, hogy egy olyan ketyere ami abban van nekünk is kellene.
Kíváncsian kezdtem el olvasni, hogy mi az ami ennyire megfogta a képzeletét.
A cikkben az egészséges életmódról volt szó, finomliszt és teljes kiőrlésű lisztek különbségéről.
Az egyik képen egy házi malom volt látható, amivel otthon őrölték a búzát.
Ekkor beugrott nekem, hogy nekünk van ilyen, azaz csak majdnem, merthogy külsőre nem így néz ki, de a funkciója ugyanaz.
Eddig csak mákdarálására használtam, igaz, hogy amikor az összeszerelési útmutatót olvastam, malom néven szerepelt, de azt hittem, hogy ez csak fordítási hiba.
Na gyorsan előkaptam a füzetet és valóban gabonák őrlésére is alkalmas.

Pár hónapja a kenyerek amit sütök, mindig tartalmaznak 1/3 részben teljes kiőrlésű tönkölybúzalisztet. Most már csak a tönkölybúzát kellett beszereznem.
( a neten ahol 2 beszerzési helyett találtam és írtam nekik emailt, még csak válaszra sem méltattak)
Azt hittem, hogy ez kissé nehéz lesz, de meglepetésemre a bioboltban ahova vásárolni járok, a legtermészetesebb mozdulattal nyúltak fel a polcra és nyomták a kezembe.


Így lett belőlem "molnárné".



"Molnárné" kenyere


Hozzávalók:


25 dkg teljes kiőrlésű tönkölybúzaliszt

40 dkg BL80-as kenyérliszt

2 dkg élesztő

1 evőkanál árpamaláta kivonat

2 evőkanál burgonyapehely

1 púpos teáskanál só

csipet aszkorbinsav

4.1 dl víz

1 evőkanálnyi vaj vagy 2 evőkanál olaj



A BL80-as lisztből elveszek 3-4 evőkanálnyit és egy tálban az élesztővel és az árpamaláta kivonattal kovászt keverek A vizet a kimért vízből adagolom hozzá. Galuska sűrűségre keverem. Megszórom a tetejét liszttel és állni hagyom, míg kétszeresére dagad.

Majd mindent a kenyérsütőgépbe teszek és 20 percig dagasztatom.

A tésztát kiolajozott kelesztőtálba teszem és duplájára kelesztem.

Kiborítom egy enyhén meglisztezett szilikonos gyúrólapra és kissé átgyúrom. Majd letakarom a kelesztőtállal és 20 percet pihentetem. Ezután kézzel laposra nyomogatom és a két rövidebb oldalát behajtom, majd feltekerem (minden tekerésnél lenyomogatom, ezt a módszert Limarától tanultam).

Sütőzacskóba teszem és belerakom a formába. Kb. 40 perc után bevágom és még 20 percig kelesztem. Ilyenkor már figyelek rá, mert hőmérséklet függő. Sütés előtt a zacskóba vizet spriccelek és beteszem a hideg sütőbe, amit 230 fokra állítok és 15-20 percig így hagyom. Majd visszaveszem a hőfokot 200-ra és még kb. 30 percig sütöm.

Amikor kész, a zacskóból kivarázsolom (vigyázat a zacskóból forró gőz csap ki, csak óvatosan) és rácson hagyom kihűlni.


Az árpamalátától nagyon kellemes ízesítésű lett a kenyér.




6 megjegyzés:

Limara írta...

Nem vagy semmi! :))

Vali írta...

Hát igazából, nem kerül több munkába, mintha mákot darálnék.

Kata írta...

De klasszul néz ki:) Tessék fényképet is feltenni arról a csodagépről, hátha kiderül, hogy másnak is van otthon olyan!

Renata Kalman írta...

Én is szívesen látnám!!

Vali írta...

Rendben. Hamarosan pótolom.:)

Olgis írta...

Nagyon ügyes vagy.
Köszönjük a részletes leírást.
A maláta kivonatot hol szerzed be?