2009. október 9., péntek

Szezám magos kenyér


A hűtőmben már több mint egy hetes volt a nyanyám (öregtészta), ideje volt felhasználni. Legutóbb a nyanyám is felesben teljes kiőrlésű tönkölybúzával készült. Egész más volt az állaga, mint a kenyérliszttel készültnek. Sűrűbb, tömörebb volt. Először azt gondoltam, hogy na ezt jól el szúrtam, de gyönyörűen túlkelt és mehetett a dobozba. Ami még érdekes volt, hogy ez a nyanya nem akart kimászni mindenáron a dobozából.
Igaz a kenyértartóban van még egy darabka kenyér, ami pontosan egy hete készült a céges bulira, de túl sokat sütöttem és ezt hazahoztam. Ma is ugyanolyan puha és ehető.
Mivel ezzel az új nyanyával még nem volt tapasztalatom (mármint, meddig bírja a hűtést) és igencsak laposan feküdt a doboz alján, úgy gondoltam, beindítom és ha nem sikerül akkor ma öregtészta készítés lesz és holnap sütök kenyeret.

tk.nyanya:
25 dkg teljes kiőrlésű liszt
25 dkg BL80-as
3 dl víz
1 kis kanál só
1 evőkanál olaj
1 dkg élesztő
1 kis kanál nádcukor

Hozzáadtam 20 dkg BL80-as lisztet, 1 dkg élesztőt és 2 dl vizet, 1 kiskanál barna nádcukrot.
Félóra múlva, majd kimászott a dobozból.

Ekkor az üstbe mértem
20dkg BL80-as lisztet
20 dkg teljes kiőrlésű tönkölybúza lisztet
csipet ascorbint
1 teás kanál sót
2 evőkanál burgonyapelyhet
2 evőkanál olajat
1.5 dl vizet

20 percig géppel dagasztattam, nyitott tetővel, majd kiolajozott kelesztőtálba tettem és 45 percig nem zavartam.
Szilikon lapon óvatosan átdagasztottam, letakarva még pihent kb.20 percet. A szilikon lapot megszórtam szezám maggal, ráfektettem a tésztát ellapogattam, majd a szokásos módon feltekertem. Minden tekerésnél alaposan lenyomkodtam. Mivel a tészta kissé olajos volt a kelesztőtáltól ezért nem vizeztem be és így is gyönyörűen rátapadtak a magok.
Tupperes tálban 1 órát kelt kb. 40 percnél bevágtam a tetejét zsilettpengével , sütés előtt a tál tetejét alaposan bespricceltem vízzel, 220 fokos sütőben 15 percig, majd 200 fokon 45 percet sütöttem.

Olyan kár, hogy kevés kenyeret fogyasztunk, mert így hetenként csak egy kenyeret süthetek. Nagyon jó relaxációs tevékenység.

4 megjegyzés:

Limara írta...

Gyönyörű ez a kenyér, szívesen megcsipkedném a héját! :) A nyanyusba is teszel ugye élesztőt? :)

Edó írta...

A nyanyaba nem jar meg cukor is meg eleszto? Es amiket hozzadtal, az a kenyer miatt kellett, vagy az is a nyanya resze?Regota szeretnek tk. nyatnyat kesziteni...
A kenyer gyonyoru!

Vali írta...

Na ez volt az éberségi recept.
Ti éberek voltatok én meg nem.
Piros pont mindkettőtöknek.
Pusz

Limara írta...

Köszönöm! :) Korán reggel jó dicsérettel kezdeni a napot! :)))